Thursday, February 5, 2015

Kari Udang dengan Nenas

Alhamdulillah.. dapat berita gembira dari ofis semalam. Lega.. penantian setiap tahun.. hahaha.. org dpt bonus akhir tahun.. kita dapat awal tahun. Bersyukur la dapat juga dari tak dapat apa-apa. Semalam first time acha pergi kelas mengaji. Syukur sebab dia suka. risau je sbb hari tu, hari pertama sekolah agama dia cabut lari.. terpaksa la berhenti kan. Kang x pasal-pasal dia lari dari skolah lagi takut. Terpaksa la upah ustazah datang mengajar mengaji dan jawi di rumah. Nasib baik dia suka ustazah ni.. pheewwww.. Insya Allah rezeki boleh di cari, anak ini je la amanat kita dunia akhirat..

Resepi hari ni slalu juga saya masak di rumah. Sebab saya anak beranak memang suka makan seafood especially udang. Udang sedap di masak dengan buah-buahan sama ada nenas atau pun mangga. Dapat rasa kemanisan udang dengan kemasaman buah.. mmmmm.. yummy. Oklah ini resepi nya..

Bahan-bahan
500gm udang sederhana (siang dan bersihkan)
Separuh biji nenas dipotong nipis
1 biji bawang besar (kisar halus)
2 ulas bawang putih (kisar halus)
3 sudu rempah kari ikan / udang
Minyak untuk menumis
1 cawan santan
1 sudu kecil asam jawa Adabi (agak-agak kalau pakai asam jawa yang ada biji, sebab ia cair bila di campur air)

Tumis bawang besar dan bawang putih yang dikisar bersama dengan rempah kari. Masukkan garam semasa menumis lagi sedap. Minyak biar lebih sikit supaya rempah masak dan garing secukupnya. Tumis hingga naik bau. Kemudia masukkan asam jawa dan udang. Gaul rata dan masukkan air dan nenas. Masak hingga nenas empuk. Kemudian masukkan santan. Reneh selama lebih kurang 3 to 4 minit. Padamkan api dan hidangkan dengan nasi panas..



emoticon Jumpa lagi 


1 comment:

Followers

Labels

beef (8) bouquet (3) bread (3) cake (14) cake pop (10) character (2) chicken (7) chitchat (7) cookies (4) cupcake (11) dessert (4) edible image (1) egg (2) fish (5) fondant (2) fried (6) fruit (5) kuih (2) lamb (2) mee (3) mini cake (1) muffin (2) pasta (2) pastry (1) promo (5) rice (5) sambal (8) seafood (12) sirih junjung (1) soup (3) tart (7) tea break (2) veggie (9)