Thursday, February 12, 2015

Cucur Maggi yang sedap sangat!!!!

Salam Khamis.. Alhamdulillah hari ni terima la rezeki yang ditunggu-tunggu.. hahaha. Banyak perancangan yang telah dibuat, semoga semuanya terlaksana dengan izin Allah. Pagi ni saya sempat buat sarapan untuk anak sulung kesayangan saya. yang simple-simple je, sebab budak-budak kan.. brapa sangat la dia makan. Tapi kali ni sy buat dapat la satu hidang dalam 15-20 keping cucur, dia bole makan sorang. bertuah punya anak. Mak dia pun x dpt rasa. Lepas masak, saya siap asingkan 7 keping untuk dia bawak bekal dan selebihnya saya hidang untuk sarapan. Lepas saya mandi, tgk yang sy hidang kat dapur dah licinnnnn... isk..isk.. mama pun tak sempat rasa. Pastu minta sikit yg dalam bekal dia tak kasi.. sabo je la..

Bole lah cuba. yang ni sy buat kosong je sbb nak cepat.. lagi sedap klau campur daun sup, bawang dan daging kisar. Rasa memang terangkat lebih-lebih lagi cicah sos cili.

Bahan-bahan
1 bungkus maggi kari (bole tukar jenama lain juga.. sy suka maggi hehehehe)
1 1/2 cawan tepung gandum
1 biji telur
Perencah maggi (yang dalam bungkusan maggi tadi..)
Sedikit air
minyak untuk menggoreng


Mula-mula patah-patahkan mi maggi tadi supaya senang dibentuk menjadi cucur. Rebus hingga sedikit lembut. Toskan air. Kemudian campurkan dengan tepung gandum, telur dan serbuk perencah maggi. Gaulkan sehingga semua sebati. Jika adunan terlalu pekat, tambahkan sedikit air sehingga adunan dapat dibentuk dengan sudu. tidak terlalu keras dan terlalu cair. Panaskan minyak dan goreng satu persatu hingga masak. Pastikan api tidak terlalu besar. Resepi ini tidak menggunakan garam kerana perencah maggi sudah sedia masin. Hidang panas-panas dengan sos cili.....sedapppppp

Fresh dari kuali.. berminyak-minyak lagi...hahaha






1 comment:

  1. Hello I'am Chris !
    this is not a "spam"
    I suggest you to publicize your blog by registering on the "directory international blogspot"
    The "directory" is 17 million visits, 193 Country in the World! and more than 18,000 blogs. Come join us, registration is free, we only ask that you follow our blog
    You Have A Wonderful Blog Which I Consider To Be Registered In International Blog Dictionary. You Will Represent Your Country
    Please Visit The Following Link And Comment Your Blog Name
    Blog Url
    Location Of Your Country Operating In Comment Session Which Will Be Added In Your Country List
    On the right side, in the "green list", you will find all the countries and if you click them, you will find the names of blogs from that Country.
    Imperative to follow our blog to validate your registration.Thank you for your understanding
    http://world-directory-sweetmelody.blogspot.fr/
    Happy Blogging
    ****************
    i followed your blog, please follow back

    ReplyDelete

Followers

Labels

beef (8) bouquet (3) bread (3) cake (14) cake pop (10) character (2) chicken (7) chitchat (7) cookies (4) cupcake (11) dessert (4) edible image (1) egg (2) fish (5) fondant (2) fried (6) fruit (5) kuih (2) lamb (2) mee (3) mini cake (1) muffin (2) pasta (2) pastry (1) promo (5) rice (5) sambal (8) seafood (12) sirih junjung (1) soup (3) tart (7) tea break (2) veggie (9)