Friday, January 30, 2015

Kek Marble




Gebus dan gebassss.. itu je yang bole digambarkan hahaha.. kek ni mmg all time faveret sama ada emak, anak dan bapaknya pun sama. Sekelip mata je tinggal suku. Lagi best kalau makan panas-panas. Memang tak pandang lain la..hahahaha

I bet everybody knows how to make this cake. The simplest cake ever. Tp sy tetap juga nak kongsi. Boleh anak sy jadikan rujukan satu hari nant bila kita dah tiada.. Untuk dapatkan kek marble yang sedap, digalakkan guna butter yang mahal. Kesedapan dan rasanya sangat berbeza berbanding guna butter yang murah. Boleh cuba ye kawan-kawan..
 emoticon

Bahan-bahan
250 gm butter SCS
250 gm gula kastor (saya buat 200gm je.. takut kencing manis ko.. hahaha)
5 biji telur saiz A
250 gm tepung
2 sudu kecil baking powder
Esen Vanilla
3 Sudu Serbuk koko + 2 sudu besar air panas

Pukul butter dan gula sehingga kembang (nak tau dia kembang, warna bertukar putih kekuningan dari sebelum pukul). Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul lagi hingga sebati. Masukkan tepung, baking powder dan esen vanilla. Pukul sekejap hingga sama rata smua bahan. Kemudia asingkan dalam dua senduk adunan ke bekas lain. Campurkan dengan serbuk koko. Letak dalam bekas 8" x 8" secara berselang seli vanilla dan coklat. Lorekkan sedikit menggunakan lidi untuk dapatkan kesan marble. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170 degree untuk 40 ke 50 minit atau sehingga masak.
Selamat mencuba




2 comments:

Followers

Labels

beef (8) bouquet (3) bread (3) cake (14) cake pop (10) character (2) chicken (7) chitchat (7) cookies (4) cupcake (11) dessert (4) edible image (1) egg (2) fish (5) fondant (2) fried (6) fruit (5) kuih (2) lamb (2) mee (3) mini cake (1) muffin (2) pasta (2) pastry (1) promo (5) rice (5) sambal (8) seafood (12) sirih junjung (1) soup (3) tart (7) tea break (2) veggie (9)