Thursday, January 29, 2015

Oat Muffin

Kali ni sy tulis resepi oat muffin plak. Rasa memang sedap dan yang paling penting sangat mudah di buat. Dalam tempoh sejam dah boleh di makan. Sy buat ni dah lama tapi baru sekarang berkesempatan nak tulis dalam blog. harap sama-sama beri manfaat pada kawan alam maya sekalian.

Sy buat dua flavor. Satu simple vanilla dan satu lagi chocolate heaven. hahaha sukati je bagi nama. Sape-sape yang rasa waswas sedap ke tidak, seriously recommended this recipe.

Anak sy suka yang vanilla, siap bawak bekal pegi skolah dan pesan orang kat rumah jangan makan dia punya muffin. Huhuhu giler kuat melantak anak dara ku. Sy pula personally suka yang chocolate punya.. rasa ala2 melted in the mouth la.. hahahah

Oklah, cuba la ye kalau sedap post la balik ke sini.. tima kacih love




 


 

Bahan2

1 1/4 cawan quick oat
1 1/4 cawan susu

(Rendam keduanya selama 15 minit)

1 biji telur
1/2 cawan minyak jagung (sy pakai minyak masak je..)
3/4 cawan gula perang
3/4 cawan choc chip (tp sy tukar ke 1 cawan sbb gantikan kacang)
1 cawan kacang pecan (sy tak letak, stok takde huhu)
1 1/4 cawan tepung gandum
4 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil vanilla esen
1 sudu kecil garam (bahan asas paling PENTING ye)

Jika inginkan versi chocolate
Sy kurangkan tepung kepada 1 cawan dan tambah 1/4 cawan dark cocoa powder (serbuk koko biasa pun bole)
Gambar atas sy ganti choc chip dengan butterscotch chip.


Campurkan minyak, gula,telur, garam dan vanilla esen dan pukul sekejap (pakai senduk kayu je.. senang). Kemudian campurkan dengan quick oat yang telah direndam dengan susu. Gaul rata. Masukkan bahan kering seperti tepung, kacang, choc chip dan baking powder. Masukkan dalam muffin cup and bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 200 degree selama 15 to 20 minit. Jangan overbake, sbb kek yang kering tak sedap
emoticon


2 comments:

Followers

Labels

beef (8) bouquet (3) bread (3) cake (14) cake pop (10) character (2) chicken (7) chitchat (7) cookies (4) cupcake (11) dessert (4) edible image (1) egg (2) fish (5) fondant (2) fried (6) fruit (5) kuih (2) lamb (2) mee (3) mini cake (1) muffin (2) pasta (2) pastry (1) promo (5) rice (5) sambal (8) seafood (12) sirih junjung (1) soup (3) tart (7) tea break (2) veggie (9)