Sunday, December 19, 2010

Asam Pedas Sardin

Salam Ahad.. fuhh.. 1-2 minggu ni agak slow ber'blogging'.. Pergi bercuti, kemudian jatuh sakit. Sejak semalam baru rasa segar sikit badan. Baru la bole mula memasak dan membakar..ahakks. Hari ni menu ringkas tapi merupakan kenangan masa saya kecil. Saya rasa kali terakhir saya makan masa saya umur 18 tahun kot.. bayangkan skarang dah 30..huhuu.. lamanye. Dulu arwah mak kerap masak.. lepas saya berhijrah ke KL, dah tak dapat makan lauk ni lagi. Bila tgk sardin ada dalam rak, mula la pikir nak masak apa.. asik2 buat sambal je. Tiba2 teringat lauk yang arwah mak kerap buat. Sangat sedap kalau dilawankan dengan telur dadar dan sambal cencaluk bersama bawang dan cili api hiris diperah pula dengan limau.. makan pulak dengan nasi panas. Perghh.. hari ni saya makan 3 kali tambah setelah 2 minggu takde selera makan..akakakaka

Berasap lg.. tak sabo nak amik gambar..ahaksss.. br kuar periuk.

Untuk 2-3 orang makan
10-15 biji cili kering (kisar)
1 biji bawang besar (kisar)
2 biji bawang putih (kisar)
1 inci halia (kisar)
1 batang serai (kisar)
1 inci belacan (kisar)
1 tin sardin (yang besar)
1 sudu air asam jawa
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Terung 1 batang
Tomato 1 biji


Tumis bahan kisar sampai naik bau dan garing. Masukkan sardin dan sosnya serta air putih secukupnya (ikut suka, klau suka pekat kurangkan air) Masukkan air asam jawa, garam, terung dan tomato. Masak sampai sayur lembut. Hidang...

Cadangan : makan dengan cencaluk >potong bawang dan cili api dan perah limau. Terangkat!!!


No comments:

Post a Comment

Followers

Labels

beef (8) bouquet (3) bread (3) cake (14) cake pop (10) character (2) chicken (7) chitchat (7) cookies (4) cupcake (11) dessert (4) edible image (1) egg (2) fish (5) fondant (2) fried (6) fruit (5) kuih (2) lamb (2) mee (3) mini cake (1) muffin (2) pasta (2) pastry (1) promo (5) rice (5) sambal (8) seafood (12) sirih junjung (1) soup (3) tart (7) tea break (2) veggie (9)