Monday, January 17, 2011

Sambal Tumis Petai dan Sotong Kering dan TAGGING

Salam semua... fuhhh.. penatnye rasa badan setelah berjalan tanpa henti.. dr Shah Alam ke Perak, kemudian ke Penang kemudian ke Johor, balik semula ke Perak dan Penang.. akhir sekali baru balik rumah. Rasa mcm nak tercabut pinggang duk dalam keta lama-lama.. Sebenarnya bercuti ni tak dirancang. Adik perempuan saya yang suka buat cuti mngejut slalu muncul kat rumah tiba-tiba dan ajak berjalan. Kebetulan minggu lepas suami sibuk, jadi bole la ikut.. (cuti free ko.. sape tak nak..hahaha.. jangan mare..) Okla, menu hari ni permintaan nenda ku tersayang.. kbtulan dia ada kat rumah.. jadi tunaikanlah permintaan nya sementara dia masih ada.. Memang sedap giler sambal ni.. takde pakai gula.. tp sangat membuka selera. Petai pun tak buang kulit..mmm.. sedappp..


5 papan petai padi (kecik2 buahnya.. klau pakai petai papan pun bole..)
* kikis kulit
5 ekor sotong kering (sy guna yang kecil- rendam hingga lembut)
Segenggam ikan bilis
1 biji bawang besar (hiris halus)
Minyak untuk menumis dan Garam secukup rasa
2 sudu air asam jawa

Bahan Kisar
20-25 cili kering
1 biji bawang besar
2 inci belacan
1 sudu besar ikan bilis

Tumis bawang besar yang dihiris halus sampai naik bau. Kemudian masukkan bahan kisar dan kacau hingga wangi dan sedikit garing. Masukkan air asam dan rasakan dengan garam. Masukkan petai, ikan bilis dan sotong kering. Masak lebih kurang 5-7 minit dan pastikan sentiasa kacau agar sambal tidak hangus. Kemudian siap!!




Okla.. sambil makan sambal tu, ni nak citer pasal tagging dari Kak Lin yang bagi tag Segmen Jom Berkenalan. Tima kasih banyak Kak Lin.. terharu sy..heheh.. nak kenal kita ngan lebih rapat ye.. ok.. mari kita tgk soalan2nye yang mencabar..ekekeke

Apakah status anda?
Saya ni bini orang..

Ceritakan tentang diri anda?
Hmm.. sy seorang yang suka masak dan suka makan. Dulu ahli sukan, tapi sekarang ni badan mcm dipam2.. haha.. suri rumah dan home businesswoman buat masa ni. Mempunyai seorang anak perempuan yang sgt comel dan lasak. Umur sy 30 tahun..apa lagi ye..hmm

Cerita Tentang Blog Anda...
Haa.. part ni sy suka nak menjawab.. Blog ni asalnya sy nak promote bussiness kek yang sy usahakan hampir setahun lepas.. tapi kawan2 asik tanya resepi.. so dengan murah hati sy  buat la blog ni. Selain dari promote business kek yang sy buat, sy dapat tambah kenalan (mcm kak lin), dapt kongsi resepi, dapat tips dan petua.. seronok rupanya.. Senang citer, blog sy ni mesra alam la...hahaha

Apa pandangan anda tentang dunia blog?
Pandangan sy, tulis blog ni sama mcm kita berkarya. Apa yang kita tulis dan paparkan merupakan legasi yang akan kita tinggalkan pada anak-anak kita.. kalau baik yang tulis, baiklah pandang yang kita terima.. klau buruk yang kita tulis.. buruk la pandangan org pada kita.. jadi tepuk dada tanya selera... sebaiknya gunakanla untuk berkongsi ilmu dan ke arah kebaikan.. jgn la dok gossip je ye.. :)

Nasihat anda pada rakan-rakan yang baru nak buat blog..
Buatla cantik-cantik.. nant sy suka dtg melawat..hahahaa.. lg satu bila dah buat blog tu.. jgn la lupa link kita skali ye.. hehehe

Nyatakan keunikkan yang ada pada blog anda?
Unik? hmm.. tak tau la.. biasa je.. just suka2 nak sharing ngan org.. takde unik.. paling tidak pun suka tukar background banyak kali..hahahah.. jgn pening ye..

Sampai bile hendak menulis blog dan impian anda dalam dunia blog?
Selagi larat dan ada masa.. selagi tu la sy menulis blog ni... impian agar business yang sy jalankan mendapat tempat dihati pelanggan saya.. Sy ikhlas mencari rezeki untuk anak2 sy.. 

Tag rakan2 yang anda nak kenal sangat..
Hmmm... salam perkenalan ye pada list di bawah..

okla.. itu aje wat masa ni ye kak lin... nant kita sembang lagi.. pasni nak masukkan entry sayur plak.. Layannnzzzz..


3 comments:

  1. Macammana nak copy gambar tu ye...akak upload tp nape tak berkelip cam kat atas ni...sori...akak tak pandai...

    ReplyDelete
  2. akak right click, pilih copy image.. then paste. Tu yg sy buat.. ;)

    ReplyDelete
  3. Salam Iris...Tkasih....

    Semua s0alan tu dijwb dg bagus sekali...Alhamdulilah. KakLin d0akan Iris Berjaya Mengejar Impian...Aminnnn

    ReplyDelete

Followers

Labels

beef (8) bouquet (3) bread (3) cake (14) cake pop (10) character (2) chicken (7) chitchat (7) cookies (4) cupcake (11) dessert (4) edible image (1) egg (2) fish (5) fondant (2) fried (6) fruit (5) kuih (2) lamb (2) mee (3) mini cake (1) muffin (2) pasta (2) pastry (1) promo (5) rice (5) sambal (8) seafood (12) sirih junjung (1) soup (3) tart (7) tea break (2) veggie (9)